sju dagars arbetsvecka

Jag jobbar sju dagar i rad just nu. Det känns okej. Jag får inte mer betalt eller så, men jag har redan kompat en fredag som blev ledig med min familj. Vår dotter har varit med sin farmor och farfar på landet i skärgården så hon har haft det bra och blir alldeles lagom (läs jätte) bortskämd.

Det är turbulent som vanligt på börsen, mina aktier går upp och ner med tusenlappar varje vecka, men jag håller envist kvar och har inga planer på att sälja, jag antar att några veckors glapp hit eller dit inte gör någon skillnad på tio år. Det är lång tid. Tio år alltså, jag kommer vara 39 år om jag lyckas. Och sedan? Inget banbrytande, bara en större trygghet och förhoppningsvis lite mer ledigt och lite mer resor. Och kanske, kanske ett hus utomlands efter ytterligare tio år. Inget lyxigt, men kanske en liten pool, ett par sovrum och en moppe som vi kan ta in till byn på kvällarna. En altan där man kan läsa kilovis med böcker och njuta av ett inhemskt glas rött. 

Jag har lite saker som jag ska försöka genomföra fram till den där dagen när jag sitter i en gungstol vid medelhavet eller Thailand, just nu håller jag på att kolla på en liten sidoinkomst på något som jag har tänkt importera från Thailand. Inget som gör mig till miljonär, men det verkar roligt att imoportera och sälja, dessutom är jag intresserad av det här med att marknadsföra en hemsida. 

Något annat som ligger betydligt mer inom mitt drömyrke är att föreläsa för andra människor. Jag älskar att inspirera, motivera och få människor att inse att de kan gå hur långt som helst om de ser möjligheter istället för problem och vågar gör det som de drömmer om. Jag menar inte nödvändigtvis arbetsmässigt, men kan man inte bestämma sig för vad man tycker är absolut roligast att arbeta med så borde man iallafall kunna se till att man når sina privata drömmar. För alla har drömmar, inte sant?

Det är roligt det där, sedan jag började fundera på att föreläsa om det här ämnet så brukar jag fråga människor jag träffar vad deras drömyrke är. De flesta ser ganska besvärade ut, men frågar man istället vad de skulle göra om de vann en miljon på lotto så börjar de prata som om ingenting kunde stoppa dem! Det är jättehäftigt att se hur människor lyser upp när de pratar om sånt. Tjugo minuter per kväll tills jag är nöjd, sedan skall jag börja skicka ut brev till skolor som kan tänka sig att  släppa in en galning som mig (antar att de kommer kroppsvisitera mig) för att föreläsa gratis. När jag har bra referenser ska jag börja ta betalt, inte så mycket så klart till en början men sedan... (det är här jag svävar iväg något alldeles otroligt tills jag har helt orrealistiska planer) Nåja, det märker vi väl?

Drömmer du om en sådan här? Faktiskt inte jag.
...eller det här:
Kan ni se mig där om 20 år?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0