Endast tomten är vaken...

...och så jag då. Och alla som inte har barn. Men iallafall, det känns sent. På tal om tomtar så skulle jag vilja ha en stilfull trädgårdstomte någon gång. Förutsättningen är att det ska finnas en trädgård att ha den i. Ja, jag vill inte ha en massa djur och andra kitshiga saker utan en endaste liten keramiktomte som står gömd bakom någon lavenderbuske. Det är viktigt att gömma tomtar, annars kommer trädgårdstomtarnas befrielsefront och tar dem:  http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Tr%C3%A4dg%C3%A5rdstomtarnas_Befrielsefront&redirect=no . Jo det är sant!

Idag har jag kanske fått min första riktiga beställning av tårtor (som går att genomföra) Jag ska svara ja eller nej i slutet av veckan när jag vet hur Niclas jobbar den helgen. Men guuuud vad nervös jag blev helt plötsligt. Man har ju dåligt med krav på sig att få det bra... (bara för att förtydliga så är det jag som sätter de höga kraven och inte mina beställare)

Anna: angående affärsidén vill jag inte säga en vad det är. Inte för att jag är rädd att någon skulle sno mina braiga ideér, utanför att jag inte vill skämmas om de skrattar åt mig på företagarkontoret!

Min mamma har någon gång sagt att "ska du föda upp ditt barn på halvfabrikat, du kommer väl aldrig göra söndagsstek" eller något liknande med samma innebörd, så eftersom Ica maxi har rea på nötstek tänkte jag göra som jag brukar göra när hon säger något i stil med "det där kommer du aldrig göra...": GÖRA det! (kan det vara så att hon är så smart att det är precis det hon vill...). Så glatt skrev jag upp "stek" på matlistan och började leta recept. Tänkte att "hur svårt kan det vara, den ska ju bara vara i ugnen en miljard år". Jovisst... Läs det här om ni kan:

"Hetta upp oljan i en gryta, gärna en av gjutjärn. Bryn steken runt om så att den får fin färg.
Stick in en köttermometer mitt i steken. Späd med lite av rödvinet och lägg på locket. Sänk plattans temperatur och låt köttet bräsera på svag värme. "

Jaha, så man måste införskaffa en gryta i gjutjärn nu också förrutom den där jäkla köttermometern!

Eller det här receptet:

"Skysås med vin: Sila ev skyn eller buljongen. Skumma av fettet. Det går lättast om skyn eller buljongen får stå en stund i ett högt och smalt kärl så att fettet samlas på en mindre yta och lätt kan tas bort. Med kall vätska: blanda mjöl och vätska i en kastrull och koka upp under omrörning. Med varm vätska: koka upp vätskan. Rör ut mjölet i lite kallt vatten. Häll i redningen under omrörning och låt såsen få ett uppkok. Smaka av med starkvin."

Men herregud, "högt smalt kärl" och "starkvin". Måste man besöka systemet för att laga mat?! Och vad säger man när man kommer dit: "en flaska starkvin tack, det bästa ni har!" I ett annat recpet skulle man "binda upp köttet med elastisk bomullstråd" Herregud... jag som inte gjort en knut sen jag gick i lågstadiet! Möjligtvis rosetter, men jag har definitivt inte bundit fast någon eller något sen dess. Känner mig som Bridget Jones när hon lagar mat med blått hushållssnöre. Något sånt skulle jag också kunnat göra. Jag återkommer i stekärendet under veckan.


Ujujuj, det här kommer sluta illa. Fast jag ska lyckas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0