Låt mig förtydliga...

Jag vill alltså inte ha barn nummer två som det för en del framstod i det tidigare inlägget, utan snarare del två i saker jag vill ha. Bara så att det inte är några oklarheter. Det räcker alldeles utmärkt med en liten öroninflammations-skrikande-älsklings-Amanda för tillfället.

Det är skönt med Amanda, för nu kan man låta henne sitta själv på golvet utan att vara alltför orolig att hon tippar. Just nu sitter hon med sin leksakslåda och plockar ut leksaker på golvet. Det brukar vara roligt i ca. 10 min, men 10 min egentid är bättre än ingen!

Här kommer bullreceptet som Angelique ville ha:

Margarin/smör 100g
Mjölk: 5 dl
Jäst: 50 g
Salt: 1/2 tsk.
Socker: 1-1 1/2 dl
Kardemumma: 1 tsk (det här brukar jag utesluta)
Vetemjöl: ca. 1,3 liter

Fyllning:

Margarin
Vanilinsocker
Socker

Pensling:

1 ägg
Pärlsocker

Smält matfettet. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme (det brukar vara fingervarmt när man har i mjölken). Smula ner jästen i en bunke, tillsätt lite av degspadet och rör tills jästen är upplöst. Häll i resten av degspadet, salt, socker, kardemumma, och drygt 2/3 av mjölet. Arbeta degen blank och smidig (helst med maskin). Jag brukar sluta tillsätta mjöl när degen släpper från kanterna på bunken. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek. Under tiden den jäser brukar jag göra vaniljsmöret. Jag gör alltid på fri hand, men ca. 2,5 tsk till 200 g smör borde fungera. Jag använder mycket margarin... *host* Sätt på ugnen mot slutet av jästiden på 250 grader.
När degen jäst färdigt, knåda den ordentligt på mjölat bakbord. Jag brukar dela den i två delar och knåda dem en i taget.
Sen kavlar jag ut den till en stor platta, ca. 0,5 cm tjock. Sen smetar jag på vaniljcremen över hela ytan och strör socker på. Sen viker jag plattan på mitten. Skär ca. 2.5 cm breda remsor som är ca. 20 cm långa (det beror ju på hur stora bullar man vill ha förstås). Snurra sedan en remsa och gör sedan en ringla av den där man börjar i mitten. Lägg bullarna på en bakplåt med bakplåtspapper på. Låt jäsa ytterligare under bakduk. Vispa ägget och pensla på. Glöm inte pärlsocker. Grädda i ca 8 min i mitten av ugnen. Klart!

Idag drömmer jag om: våren! Ge mig vår nu! Jag är redan trött på rugget och mörkret. Inte ens något Thailand får jag!
Idag har jag: bjudit mamma på nudlar. Jag erbjöd faktiskt hamburgare också, men hon ville ha nudlar påstod hon. Vill väl inte vara till besvär.
Igår tränade jag: ingenting, jag var ju sjuk. Men att ta sig upp ur sängen kändes som ett maraton, så det kanske räknas?
Idag är jag glad över: Vet inte riktigt. Att folk tänker på oss när vi är sjuka kanske?
Idag är jag ledsen över: Förbannades jävla skit att Niclas ska iväg i helgen. Han har blivit lovad hela lediga dagar i kompensation. Tror någon att han har fått det?! NEJ, han fick börja klockan 13 en dag! FY FAN vad illa han blir behandlad.

Kommentarer
Postat av: linda

Hallå! till en början vill jag be om ursäkt för att jag alltid stavar ditt namn fel....det måste vara den lilla pluttangelika som stavar med k ;)

Och sen så vill jag säga att det var skittrist att ni inte kunde åka till solen denna "säsong". Men som tur är så kommer det fler gråa kalla vintrar i Sverige som man får möjlighet att smita från ;)

Och jag tycker det är skitkul att du har (+utöver allt annat) ett nytt grymt jobb så jag tror du klarar dej iaf ;))

Kramar till er alla!

2008-10-17 @ 18:44:18
Postat av: Ankan

JAAAAAAAAAAAAAAA TACK GUMMAN!!!

2008-10-17 @ 22:26:09
URL: http://angeliquelundquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0