Det här med barnuppfostran...

Satt och läste en mammatidning till frukost. Jo, det går att äta själv, dricka te, mata Amanda och läsa tidning samtidigt, jag är nästan lite stolt. Hur som helst så skrev man i en artikel att "det är ju svårt det här med barnuppfostran, men det jag kommer försöka göra är att undvika de misstag mina föräldrar gjorde". Jag förstår ju vad man menar med det, men jag tycker att allt är så himla negativt betonat. Jag tror aldrig jag hört någon säga: "Jag ska göra som mina föräldrar gjorde, då kommer det bli jättebra". Visst, alla har väl mer eller mindre baggage från sin barndom att släpa på, men varför fokuserar man bara på det negativa? Inte konstigt att det går åt helevete när man tänker att "så där får jag inte göra, så där gjorde mamma" eller är livrädd för att göra samma misstag som ens föräldrar. Förmodligen gjorde ju ens föräldrar en hel massa bra saker också? Nä, de flesta saker ska jag göra precis som mina föräldrar gjorde. Och jag tror Niclas vill göra mycket saker precis som hans föräldrar gjorde. Kanske blir det bra, vem vet? Om inte annat slipper vi tänka på alla det-här-får-vi-inte-göra under 18 år. Jag återkommer om sisådär 25 år och berättar hur det gick...

Den där stenen med ordet "love" inristat som jag visade i förra inlägget, jag såg att det finns likadana fast med texten "jag saknar dig" på Wilmas uppe i haninge centrum. Jag tänkte på farfar direkt när jag såg den, vet inte riktigt varför. Jag saknade verkligen kräftfisket i år. Vet inte om det är för att det är så uppenbart att det inte kommer bli något mer. Jag skulle vilja köpa den där stenen till farfar, men ska nog låta bli, dels vill man väl inte ha massa tjafs på sin grav och så blir nog pappa ledsen över allt. Fast farfar, i tanken får du den där stenen tillägnad dig!

Idag har vi varit i Tyresta nationalpark. Vi var som riktiga haglöfare hela familjen: hade med hos matsäck bestående av salami-brie-soltorkade tomater-ciabatta, varm choklad. Amanda fick en barnmatsburk som vi värmde upp i bästa friluftsanda med en mattermos fylld med varmt vatten. Fem kilometersrundan avverkade vi utan klagomål från varken de vuxna deltagarna eller lilla prinsessan. Fast i slutet tröttnade hon på att sitta i vagnen och fick sitta på mina axlar där hon pratade och skrattade åt alla vi träffade/gick förbi. Hon avslutade med en fin liten spya i mitt hår. Härligt! vi avslutade utflykten med att titta på getter. Amanda hade stoooora ögon.

Ikväll lagade jag lasagne. Vi hade köpte 800 g köttfärs så det blev två stora formar och sex matlådor. Skönt att vi har fyllt upp frysen lite. Niclas lät mig sova lite på eftermiddagen också. Sååååå skönt! Fast nu känner jag mig om möjligt ännu tröttare än innan. Märkligt.

Idag drömmer jag om: fler utflykter som idag! Det kostar så lite och är så mysigt!
Idag har jag: varit och tittat på området där vi (jag?) vill bo. Så idylliskt!
Igår tränade jag:  40 min på cykeln och 50 min promenad
Idag är jag glad över: min braiga dag! Hela familjen har varit på toppenhumör!
Idag är jag ledsen över: Usch, varför är man inte lediga mer tillsammans för? Det gäller verkligen att ta vara på tiden man har.

Kommentarer
Postat av: Ankan

Verkar som det är fler än jag som har lite farfar längtan...Jag tycker du ska köpa Jagsaknardigstenen och ha hemma så att varje gång du ser den, tänker du på din farfar! Jag har juh mitt Elviskort på farfar.

Kram

2008-10-05 @ 00:00:35
URL: http://angeliquelundquist.blogg.se/
Postat av: Marie Lundquist

Hej bruden!! Jag kommer ner till stor stan v 44. Då måste vi ses. Jag hör av mig.



Kram kram

2008-10-05 @ 09:47:13
URL: http://marielunduist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0