Jämlikhet och hela den där skiten.

Jag glömde ju skriva vad jag egentligen gått och funderat på idag eftersom jag var så exalterad efter babysimmet, så det får bli två inlägg. Jag upprör mig lite grann över hela den här jämlikhetsdebatten som pågår just nu. Det finns ju två sorters feminister:

1. De som på allvar tycker att kvinnor och män är EXAKT likadana, dvs allt sitter i könsrollerna och hela den där tramsan. De sätter på sina barn hemmagjorda yllekläder och klipper alla ungar i samma frisyr för att ingen ska kunna se skillnad på dem. Sen får alla stackars barn gå i skolan och se ut som bröderna lejonhjärta. Har de tur får de komma till Nangijala när de dör efter ett liv fyllt av meseri.
2. De som inser att det faktiskt finns skillnader på män och kvinnor, inte bara när man står naken, men som ändå kämpar för att alla ska få lika behandling. De här feministerna kan jag ändå förstå och resonera med, trots att de alla är HYCKLARE.

"Lev som du lär" tycker jag är ett sådär härligt pretantiöst uttryck som jag gärna använder mig av i det här inlägget. Jag skulle vilja att alla kvinnor som säger att allt ska vara lika mellan könen slutar upp med:

- Att låta killen byta däck på bilen. Helt seriöst, det är fan inte svårt. 
- Att klä barnen i "könsrelaterade" kläder. Nä, tjacka en kjol till din 4-månaders kill-bebis bara för att "prove your point" eller kör åtminstone med HELT könsneutrala kläder. Vitt och svart låter bra? 
- att ta ut första delen av föräldraledigheten. Eller den mesta av föräldraledigheten också. För det gör kvinnor. "För att de ammar ju" Men i jämlikhetens namn, ge barnet flaska då. Läka ihop efter förlossningen? Ja, men HALLÅ, är inte det ojämlikt om något? Skär gärna några snitt i din man så är det lika. 
- att låta din unge gå på någon sport. Jo, jag menar alla sporter, utom möjligtvis Curling. För finns det NÅGON sport i världen där inte män dominerar på elitnivå? Fotboll, ridning? Tom i DANS gör sig killar jäkligt bra. Nästa OS borde ha en gemensam uttagning för män och kvinnor så får vi se hur många som skulle kvala in. HA! 

Ja, ni kanske förstår vad jag menar, men för att vara ännu mer mästrande ska jag ta vår lilla familj. Det här är det jag gör i vår familj: Jag samordnar. Och det kan ju verka vara ett sånt där ord som är bra att säga, men det är faktiskt sant. En beskrivning av samordnar i det här sammahanget kan vara att "se helheten". Låt mig förklara: Niclas kan tvätta. Han kan laga mat (ganska bra också). Han är bättre på att dammsuga än mig. Han kan ringa samtal till olika instanser. Egentligen kan han göra precis allt som jag kan. Utom just att samordna det stora. Då menar jag att se att saker behöver göras. Typ, bestämma att nu åker vi och storhandlar, nu behöver vi köpa toapapper (då syftar jag inte på när man sitter på toa och upptäcker att det är sista rullen), ringa runt till olika dagis (förlåt, det heter visst förskola), ta ut saker som ska tina för att det ska vara lättare att laga mat på kvällen, skölja av kondensatorn till torktumlaren... Jag kan fortsätta i evighet. Och jag säger inte att samordna är något typiskt kvinnligt, utan jag vill bara säga att hur ska vårt liv kunna vara exakt jämlikt när den ena saknar egenskaper som inte går att lära? Förbättra förmodligen, men inte lära helt. Vad saknar jag? Ja, förmågan att vara lugn när allt går åt helvete. Eller att hålla reda på olika saker. 

Jag tycker att vissa saker ska vara jämlikt, självklart ska man få samma lön om man gör samma jobb. Självklart ska man försöka dela lika på sysslorna i hemmet, även om det blir så att mannen gör "killsaker" och tjejen "tjejsaker". Delar man lika så vad fan spelar det för roll?!  Jag tycker jämlikhet är att få välja själv och jag kommer säga till Amanda att hon kan göra vad hon vill, men vissa saker får man kämpa lite hårdare för. Kvotering är en annan sak som får mig att se rött. Är inte ordet kvotering det mest jämlikhets-vedervärdiga ordet som finns? "Vi har en man och en kvinna, mannen är lite bättre men vi väljer kvinnan för vi vill ju ha jämlikhet" Är DET jämlikhet? Visst att man kan välja en kvinna istället för en man (och tvärtom) för gruppdynamiken på ett arbete, men vad f-n? Och hur långt ska kvoteringen gå? I regeringen? Inom militären? Inom brandkåren? 

Jag vill inte att någon tanig tjej ska rädda mig ur en brandinferno iallafall, de kvinnor som jobbar inom brandkåren har fått slitit hårt för det, det är helt klart på-samma-villkor-som-män.
 
JAG kommer iallafall inte förfasa mig om Amanda står vid leksaksspisen på dagis. Och jag kommer inte jubla om hon står vid bilbanan heller som ett annat feministpsyko. Och det värsta av allt, det är att jag kommer sätta på henne en klänning ibland.

Idag drömmer jag om: En köksträdgård! Oh, tänk vad härligt att gå in i ett väldoftande kryddinferno. Bryta härliga kvistar mynta och äta glass toppad med citronmeliss. Göra härliga marinader med rosmarin och italiensk tomatsås med färsk basilika.
Idag har jag: alldeles för långa tånaglar
Igår motionerade jag: inte tillräckligt, men en timmes promenad och 30 min cykling blev det.
Idag är jag glad över: att jag har en kompis som Sandra!
Idag är jag förbannad över: läs ovan. Fick inspiration av en insändare i en föräldratidning där nån idiot-morsa klagade över att de hade leksaksspisar på dagis för att det främjande könsskillnaderna. SUCK.


Kommentarer
Postat av: linda

Bra sagt där! Jag måate inflika på tal om löner...tänk om kvinnorna skulle få lika lön..då skulle vi själva behöva betala för middagar,på krogen, på bion osv.. ;)

2008-08-23 @ 10:13:47
Postat av: Ankan

Jag håller med dig! Du appropå presenterna jag har till dig. Jag ska ge dig två ledtrådar, en till varje. Det ena är någonting du kan använda till din nya hobby och hoppas att du avänder de när vi kommer och hälsar på och det andra är någoting du kan använda när du vill pyssla om dig själv lite =) Niclas får med sig det imorgon.

Kram

2008-08-23 @ 19:18:34
URL: http://angeliquelundquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0