Att vara sugen eller inte sugen, det är frågan

Jag ÄR sugen. På något gott till ikväll. Eftersom regelrätt mat är det enda jag unnar mig så är det alltså det jag har möjlighet att påverka. Och vilken dag är bättre att vara sugen på än dagen efter lön och den dagen man ska åka och handla så säg? Problemet är att jag inte är sugen på något särskilt. Jag försöker tänka: Kött med en härlig sås och klyftpotatis? Nej. En härligt puttrande gryta med gott ris? Nej. Pannkakor med smetig grädde? Nej. En tacobuffé utan dess like? Nej. Grillad lax med potatis och örtsås? Nej. Kan man då säga att man är sugen? Om man bara känner sig sugen utan att veta på vad? En sak jag varit sugen på i åtta månader nu är ett par supergoda ostar, vin, kramar i soffan och en bra film. Men det funkar ju inte riktigt, för ska man ha ostkväll, då tycker jag man ska få dricka hur mycket vin man vill. Och sen kan man ju inte äta ostar till middag.

Idag fick jag en åthutning eller något som liknade det iallafall av en bvc tant på mammagruppen. Så här lät det:

Jag: Varför står det att välling är från 6 månader?
BVC-tanten: Hurså?
J: Jo, för nu ger vi Amanda gröt på kvällen eftersom hon sover bättre på det.
B: Men ammar du inte?!
J: Eh, jo, på natten och på dagen.
B: För de behöver närhet när de äter.
J: Ja, jo, det var precis det jag tänkte, att nattningen kunde bli lite mysigare om hon höll flaskan själv så småning om och vi kunde titta i någon bok i mitt knä.
B: En del barn tycker inte ens om välling.
J: neeej, det förstår jag, men om man vill prova välling till sitt barn, VARFÖR står det 6 månader på paketet medan det står 4 månader på gröten?!
B: Ja, det kanske är pga sammansättningen...
J: sammansättning?
B: Ja, hur som helst är det viktigt med närhet, innan 6 månader kan man ge bröstmjölksersättning om man inte har mjölk.

Men helt seriöst!? Fatta hur många mammor som ger barnet mjölk på flaska? Det är väl fan samma sak som att ge välling ur närhetssynpunkt? Dessutom verkar det som att man är dålig mamma för att man ger sitt barn gröt på kvällen, även om det betyder att hon sover bättre? Jag blir fan fly förbannad om hon säger att jag inte ger min dotter närhet, för är det något hon får, så är det närhet! Nä, tacka vet jag min riktiga BVC-tant, hon är minsann en klippa. Vet hon inte något så säger hon det, och är det några speciella råd man ger så informerar hon om det, men säger också hur hon hon gjort och så resonerar vi kring mina frågor.
Idag har Sandra varit här också och vi tog en promenad, det var mysigt. Jag bjöd Sandra på en muffins när vi kom hem hit som var uppskattad. Jag har fått lite nya ideér till tårtor och fyllningar, men jag väntar på mitt kakpaket. Sen ni! Det är mycket som händer de närmaste månaderna. Sandras bebis kommer ju under september oktober, sen fyller min gudson år (den tårtan ser jag VERKLIGEN fram emot att göra, jag tänker mig ett djungeltema!) och sen fyller Sandra år också. När fyller du år Linda? November?
Vad sägs om fyllningar som mangogrädde, chokladmousse, caramelfrosting... Ja, det blir nog bra.

Strax slutar Niclas. Det är då den stora handlingen för veckan ska ske. Jag vet dock inte hur mycket mat vi ska köpa eftersom Niclas är borta två nätter (tre kvällar). Då äter jag bara någon soppa tror jag. Jag får nästan panik när jag måste komma på någon maträtt så här på beställning. Aja, det löser sig.

Idag drömmer jag om: En resa till Tanzania! Skulle inte det vara något? Jag skulle vilja dra till något exotiskt ställe när jag fyller 30. Då är Amanda stor nog också att kanske komma ihåg saker. Fast man måste spara, spara...
Idag har jag: sovit till klockan åtta sen jag vet inte när. En puss till Amanda för det!
Igår motionerade jag: nästan ingenting. Det blev bara en timmes promenad i maklig takt med barnvagnen.
Idag är jag glad över: att kontot inte gapar jättetomt som det gjort de senaste månaderna. Bara det gör ju att man vill handla mindre.
Idag är jag ledsen över: att man aldrig någonsin är "bra" när det kommer till barnuppfostran. Antingen tycker folk man pjoskar, eller så gör man för lite. Skulle man lyckas med det mot all förmodan så gör man fel någon annanstans. MEN, jag tänker göra som jag och Niclas tycker är rätt (som tur är tycker vi rätt lika) och förhoppningsvis så kommer Amanda bli en tjej med bra självförtroende och mycket upplevelser i baggaget.

Måste bara visa en jättesöt bild jag hittade på nätet:

Kommentarer
Postat av: linda

hallå! Hur kan du ens tänka tanken att Amanda skulle bli någonting annat än perfekt med såna härliga människor till föräldrar?Näää...det finns inte! (för att använda sej av ett Nicho-uttryck)

För övrigt fyller jag den 6:e och jag gillar choklad ;)) hihi

2008-08-26 @ 16:25:40
Postat av: Ankan

Jag tror inte du ska lyssna på någon tant utan göra som du själv tycker känns bäst och på tal om närhet så finns det ingen unge som skulle kunna få så mycke närhet och kärlek som Amanda får i eran lilla familj!!



Kram

2008-08-26 @ 19:30:09
URL: http://angeliquelundquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0